Even een halfje brood halen op de fiets is voor de meeste mensen geen probleem. Een krat bier daarentegen is al snel een hoofdpijndossier. De Amsterdamse startup Fietsklik maakte daar vorig jaar een einde aan met een grote, robuuste krat die je in een handomdraai op de bagagedrager klikt.

De nieuwste vinding van de Amsterdamse ondernemers is vooral een verademing voor ouders van jonge kinderen: een kinderzitje dat snel kan worden ingewisseld voor de boodschappenkrat. Om de veiligheidslicenties voor dat zitje te bekostigen, zijn de jonge ondernemers een kickstartcampagne gestart. Met nog zes dagen te gaan, hebben ze al 30.000 euro meer dan beoogde 40.000 euro opgehaald. Z24.nl sprak met Julius Brenninkmeijer, één van de oprichters. “Het eerste kinderzitje op de markt dat je op je bagagedrager klikt.”

Wat? Een systeem waarmee diverse accessoires snel op een bagagedrager kunnen worden geklikt. 

Wie? Julius Brenninkmeijer (sales en finance), Jeroen van Bemmelen, Natha Wassink Smit (marketing and customer service) en Jonathan Aker

Waar? Bij ANWB-winkels en via Kickstarter. Na de Kickstarter-campagne ook via de website fietsklik.com.

Hoe is het idee ontstaan?

"We kregen het idee op de middelbare school. Natha fietste met een krat bier en viel tegen een auto aan. Toen kreeg hij het idee om een product op de markt te brengen waarmee het veiliger is om een krat bier te vervoeren. Dat was in 2007. Later zijn we producten gaan bedenken voor een groter publiek. Dus kratten waarin je meer dingen kunt vervoeren en een systeem waaraan je ook tassen kunt hangen. En eenvoudig verwisselbaar, zodat we nog meer producten kunnen ontwikkelen."

"We zijn in januari 2013 begonnen. Toen stonden we op de Fietsvak, de beurs. Het ging best wel goed, we kregen veel aanvragen. Maar we hadden toen nog wat problemen met de productie. We hadden de tassen nog niet. De plastics worden allemaal in Nederland gemaakt, maar de tassen in Thailand."

Waarom hebben jullie voor zo'n typisch Nederlandse naam gekozen?

"Het is inderdaad geen naam waarmee je makkelijk in andere landen terecht kunt. Maar omdat fietsen zo typisch Nederlands is, wilden we de naam ook Nederlands houden. Ik was tot voor kort Amerikaan, maar heb mijn paspoort ingeleverd. Nederland heeft een veel betere infrastructuur voor fietsers dan Amerika. En ik denk dat dat moet worden gekopieerd naar andere landen om meer fietsen op de straat te krijgen."

Waarom wordt dit een succes? 

"Het idee was er wel: er zijn al fietstassen, er zijn kinderzitjes, alles bestaat al. Maar er bestond nog geen alles-in-één-pakket, één familie van accessoires. Op de 'klik' kun je een krat of een kinderzitje klikken. Maar we kunnen ook hondenmandjes of iets voor pizzakoeriers maken. We bieden een universeel systeem, maar het is een moeilijke markt om binnen te komen."

De accessoires worden met een klein slotje vergrendeld. Biedt dat voldoende beveiliging tegen diefstal?

"Zowel de tassen als de kratten kunnen inderdaad met slotjes worden vergrendeld. We proberen het zo goed mogelijk te beschermen tegen diefstal. Maar eigenlijk geldt voor iedere fiets dat je er alles af kunt stelen, als je er maar tijd insteekt. Ik laat de krat achterop mijn fiets zitten en tot nu toe is 'ie niet gestolen. Als je de klik (een plaat die je met bouten op de bagagedrager bevestigt, red) wilt stelen, heb je sowieso gereedschap nodig. Want hij moet op de bagagedrager worden gemonteerd met bouten."

Uit welke accessoires bestaat de set nu? 

"Uit de klik, de fietstassen en de krat. We willen kwaliteit leveren. Daarom laten we de plastic onderdelen niet in China, maar in Nederland maken. Dat gebeurt in Naaldwijk, bij het bedrijf Kunststofplus. We zijn de Kickstartercampagne gestart omdat we een kinderzitje op de markt willen brengen. Het eerste kinderzitje op de markt dat je op je bagagedrager klikt. We hebben al een prototype, maar hebben nog een veiligheidslicentie nodig. En die is duur. Maar we zijn nu de 70.000 dollar nu voorbij."

"We willen zo veel mogelijk geld inzamelen om verder te ontwikkelen. De wieltjes die er nu onder zitten zijn van plastic. Die willen we vervangen door wieltjes van rubber. Dan komt er minder stof tussen, waardoor het wieltje beter draait. De assemblage laten we doen in een sociale werkplaats. Daar worden de klik en de krat in elkaar gezet en wordt het plastic stukje op de tas gemonteerd. Eigenlijk lijkt het een beetje op Lego, want mensen kunnen één onderdeel kopen en de set vervolgens uitbreiden."

Waar is de Fietsklik te koop? 

"Bij de ANWB-winkels. Zij hebben het product meteen in de winkel gelegd. Dat was eigenlijk niet handig, want Kickstarter vindt dat je niet via andere kanalen mag verkopen als je een campagne start. Maar dat de ANWB het direct in de winkel heeft gelegd, is natuurlijk wel erg leuk voor ons. En via Kickstarter loopt het ook heel goed. Toen we de 50.000 dollar hadden bereikt, zijn we de set ook in magenta gaan produceren. Bij 60.000 dollar in groen en bij 70.000 dollar in blauw. Mensen konden via Facebook kiezen welke kleuren het moesten worden."

Hoe hebben jullie de ontwikkeling en productie van de klik, de krat en de tassen gefinancierd? 

"Via investeerders en een klein beetje eigen geld."

Waar komen de backers vandaan?

"Het zijn veel Amerikanen en Nederlanders. Kickstarter is een paar weken geleden in Nederland begonnen. Daardoor wordt het voor Nederlanders makkelijker om Nederlandse projecten te steunen. Door Kickstarter hebben we veel distributeurs gekregen, tot nu toe in Japan, Spanje, Zwitserland, Singapore, Chili en Mexico."

Dat zijn niet de meest fietsvriendelijke landen.

"Nee, maar het sluit wel aan bij onze missie om ook in die landen de auto uit de stad te halen. Voor korte afstanden binnen de stad is de fiets ook daar de beste oplossing. Ik ken een studie waaruit blijkt dat als twee fietsers bij een ongeluk betrokken raken, ze veel beleefder blijven dan automobilisten. Bovendien verspil je met de auto geld en tijd."

Wat zijn de grappigste toepassingen waarvoor Fietsklik tot nu toe is gebruikt? 

"Er zijn mensen die hun hond erin vervoeren. En ik ken iemand die haar dochter in de krat heeft gezet. Eigenlijk mag dat niet. Maar dat is de verantwoordelijkheid van degene die het gebruikt. We adviseren om geen kinderen in de krat te vervoeren, maar het werkt wel.  Ik weet niet of je daar een boete voor kunt krijgen."

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?  

"We willen zeker nog enkele andere accessoires introduceren om de fiets een in de stad een nog beter alternatief voor de auto te maken. En we willen een bagagedrager ontwikkelen waarin Fietsklik al is ingebouwd."

"Bovendien overwegen we op non-profitbasis weesfietsen die anders door de gemeente worden weggegooid, naar Afrika te sturen. Veel mensen daar kunnen geen auto bekostigen. En zo kunnen we toch de mobiliteit in steden daar vergroten.  Op ons kantoor hangen foto's aan de muur van mensen die op hun bagagedrager bagage ter grootte van twee kliko's vervoeren."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl